تبلیغات بالا پایین آگهی ها
فواید مطالعه در دوران سالمندی

فواید مطالعه در دوران سالمندی

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۶ دقیقه

فواید مطالعه در دوران سالمندی

ما اغلب مطالبی در خصوص فواید مطالعه برای کودکان می شنویم، اما مطالعه یک سرگرمی است که می تواند برای هر فرد در هر سنی مفید باشد. از آنجایی که تعداد افرادی که برای اوقات فراغت مطالعه می کنند کم هستند، زمان خوبی است تا تمام فوایدی را که مطالعه می تواند از نظر جسمی، ذهنی و عاطفی برای ما انجام دهد، به خود یادآوری کنیم. بهترین سرگرمی است که از خواب بی حوصلگی بهتر است و خاصیت آن از بهبود حافظه گرفته تا کاهش اضطراب و استرس به فرد سالمند کمک بزرگی می کند.

اگرچه با افزایش سن بسیاری از کارها دشوارتر می شوند، اما خواندن نباید یکی از آنها باشد. سلیقه شما در خواندن مطالب هرچه که باشد، مزایایی که با افزایش سن به ارمغان می‌آورد، باعث می‌شود نه تنها سرگرمی لذت‌بخشی باشد، بلکه ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد!

فواید مطالعه برای سلامتی

درست همانطور که ورزش منظم بدنی، به تناسب اندام ما کمک می کند، ورزش منظم ذهنی نیز به تناسب اندام مغز ما کمک می کند. خواندن در طول زندگی ما بهترین رویکرد است، با این حال هیچ وقت برای شروع دیر نیست، بنابراین اجازه ندهید که شما را ناامید کند.

بهبود حافظه

خواندن، مستلزم پیگیری شخصیت ها، طرح ها و سناریوها است، بنابراین حافظه شما در حال آزمایش است. به گنجایش حافظه خود اضافه کنید، هر مطلب جدیدی که در حافظه ضبط می کنیم، برای ایجاد سیناپس های جدید و تقویت سیناپس های موجود عمل می کند، که یادآوری کوتاه مدت ما را تقویت می کند. این بدان معناست که استفاده از حفظ و درک مطالب هنگام مطالعه، در واقع به بهبود کلی یادآوری خاطرات ما کمک می کند!

بهبود مهارت های تحلیلی

«هوش سیال» به توانایی ما برای استدلال و تجزیه و تحلیل اشاره دارد و با افزایش سن کاهش می یابد. خواندن با آزمایش این مهارت ها به شما کمک می کند، به خصوص اگر اسرار یا داستان های زیادی با طرح های پیچیده بخوانید، یا حتی کتاب های در ژانر «ماجراجویی» مطالعه کنید! این مهارت، نه تنها برای بحث در مورد مطالبی که بعداً با افراد دیگر خوانده اید مفید است، بلکه به تصمیم گیری در زندگی روزمره نیز کمک می کند.

تاخیر در شروع آلزایمر و زوال عقل

وظایف چالش برانگیز ذهنی، با حفظ و ساخت سلول های مغز و ارتباطات بین آنها، به فعال نگه داشتن ذهن کمک می کند. این به نوبه خود می تواند به جبران برخی از آسیب های ناشی از آلزایمر یا زوال عقل کمک کند. مطالعات نشان داده اند که اگرچه شروع زودتر مطالعه خوب است، اما حتی مطالعه پس از رسیدن به سن سالمندی، می تواند به کاهش زوال شناختی، کمک کند.

بهبود خواب شما

مطالعه قبل از رفتن به رختخواب یک راه عالی برای بهبود خواب شما است. مغز شما را تشویق می‌کند تا سیگنال‌های خاصی را ارسال کند که باعث آرامش می‌شود، و انجام آن هر شب مغز شما را آموزش می‌دهد که بداند زمان خواب است. مطمئن شوید که به کتاب‌های فیزیکی پایبند باشید، زیرا دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی و تبلت، واقعاً مغز شما را برای مدت طولانی‌تری بیدار و فعال نگه می‌دارند.

مزایای سلامت عاطفی و روانی

ما توضیح داده‌ایم که چگونه مطالعه می‌تواند به سلامت ذهن شما کمک کند، اما در مورد سلامت عمومی شما چطور؟ مطالعه به شما این فرصت را می دهد که برای مدتی از زندگی فرار کنید و ذهن خود را به شیوه ای متفاوت درگیر کنید که برای سلامت روانی و عاطفی شما مهم است.

کاهش استرس و مبارزه با اضطراب

استرس به عوامل منفی در زندگی ما کمک می کند تا بزرگتر و پیچیده تر شوند. از جمله خواب بی کیفیت و عاداتی مانند سیگار کشیدن. مطالعه ای توسط دانشگاه ساسکس نشان داد که مطالعه تنها به مدت شش دقیقه، استرس شرکت کنندگان را تا ۶۸ درصد کاهش می دهد. بیشتر از رفتن به پیاده روی، گوش دادن به موسیقی یا نوشیدن یک فنجان چای. مطالعه می تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و در عین حال تنش عضلانی را کاهش دهد و افراد را متفکرتر کند و تصمیمات تکانشی را کمتر کند، که همگی به کاهش اضطراب کمک می کنند. کار ذهنی مانند مطالعه از طریق بیان مشکلات و چالش های یک فرد خیالی در یک رمان، می تواند به رفع برخی از استرس های اطراف شما کمک کند.

تقویت شادی و افزایش همدلی

مطالعه یکی از راه ها برای تقویت همدلی و افزایش هوش هیجانی شما شناخته شده است. خواندن تجربیات دیگران، خواه واقعی باشند یا نه، به ما کمک می کند تا دیدگاهی درباره دنیای اطراف خود و همچنین درباره خودمان به دست آوریم. این افزایش همدلی، نه فقط برای افراد دیگر، بلکه برای خودمان، می‌تواند منجر به قضاوت ما درباره چیزها با سختگیری کمتر شود و به طور کلی نسبت به چالش های زندگی احساس خوش آیندی کنیم. در یک مطالعه، بزرگسالانی که فقط ۳۰ دقیقه در هفته مطالعه می کردند، ۲۰ درصد بیشتر از افرادی که مطالعه نمی کردند، از زندگی خود رضایت داشتند.

ما را در ارتباط با دیگران نگه می دارد

مطالعه می تواند فرصتی عالی برای ارتباط با افراد دیگر به شما بدهد. به اشتراک گذاشتن چیزهایی که از آنها لذت می بریم با دیگران، راه خوبی برای افزایش اعتماد به نفس و شادابی ما است، به خصوص اگر تمایل دارید زمانی را در خانه تنها بگذرانید. ایجاد و حفظ دوستی ها می تواند به کاهش برخی از علائم آلزایمر و مبارزه با افسردگی ناشی از تنهایی کمک کند. کتابخانه های محلی راهی عالی برای درگیر ماندن با افراد دیگر حین مطالعه است.

ادامه خواندن

گاهی اوقات ممکن است تنها نشستن با یک کتاب سخت باشد، به خصوص زمانی که احساس می کنیم کارهای «مهم تری» برای انجام دادن داریم. اما، همانطور که نشان دادیم، خواندن به اندازه کارهای روزمره مهم است! برای سهولت در انجام این کار، چند نکته داریم:

یکی از مهم ترین نکات (به خصوص اگر تمایلی به مطالعه معمولی ندارید) خواندن مطالبی است که از آن لذت می برید. فرقی نمی کند که طرفدار مجلات، عاشقانه های تخیلی یا علمی تخیلی باشید، خواندن برای سرگرمی بسیار آسان تر است، مهم هم همین است که فقط سرگرم کننده باشد.

ترفند دیگر این است که زمان مطالعه را برنامه ریزی کنید، یا از آن به عنوان فاصله ای سریع از چیزهای دیگر استفاده کنید. همانطور که قبلاً در مقاله گفته شد، برای کاهش سطح استرس خود فقط باید شش دقیقه مطالعه کنید، بنابراین ممکن است در حین پختن شام چند صفحه را مطالعه کنید، یا قبل از خواب برای اتمام آن فصل وقت بگذارید. هنگامی که این عادت را در خود ایجاد کردید، متوجه خواهید شد که این عادت به طبیعت زندگی دوم تبدیل می شود.

یکی دیگر از راه های خوب برای اطمینان از اینکه مطالعه می کنید این است که تجربه خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. چند گزینه مختلف برای این وجود دارد؛ فوری ترین مورد برای بسیاری از مردم خواندن با کودکان است. این برای آنها نیز مفید است و راهی عالی برای برقراری ارتباط با دوستان خانوادگی یا نوه ها است.

از طرف دیگر، کتابخانه ها می توانند برای این کار عالی باشند. نه تنها پیوستن به یک کتابخانه همیشه رایگان است و به شما امکان دسترسی به صدها کتاب مختلف و دانش تخصصی در مورد آنچه در دسترس است را می دهد، بلکه مکانی عالی برای ملاقات با مطالعه کنندگان دیگر است.

محصولات مفید برای مطالعه

با افزایش سن، مطالعه می تواند سخت تر شود، به خصوص اگر دچار کاهش حس بینایی شویم، اما تعدادی از محصولات مفید وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

روش‌های تطبیقی ​​می‌تواند شامل مطالعه کتاب‌های چاپی بزرگ باشد، اما وقتی این کتاب‌ها در دسترس نیستند، می‌توانید به گزینه‌های دیگری نیز نگاه کنید، مانند جاکتابی جهت تسلط بر کتاب یا استفاده از چراغ‌های مطالعه برای کمک به جلوگیری از خستگی چشم، یا خواندن کتاب با ذره‌بین‌هایی که از کوچک تا بزرگ آن ها در بازار موجود است.

کتاب‌‌های الکترونیکی می‌توانند پشتیبان خوبی برای در دست گرفتن کتاب‌های سنگین یا ورق زدن صفحه باشند، و اکثر آنها اکنون با قابلیت های گسترده صفحه‌نمایش با نور پس‌زمینه و اندازه‌های فونت قابل تنظیم عرضه می‌شوند. کتاب‌های الکترونیکی نیز اغلب می‌توانند کمی ساده‌تر باشند – کتابخانه محلی شما ممکن است آن‌ها را ذخیره کند، یا می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین مستقیماً از ناشر آن تحویل بگیرید!

در نهایت، کتاب‌های صوتی جایگزینی عالی برای کتاب‌های فیزیکی هستند! ممکن است به معنای واقعی کلمه به کلمات موجود در صفحه نگاه نکنید، اما همچنان از کتاب ها لذت می برید، به گونه ای که می تواند برای کسانی که بینایی ضعیف یا آرتروز دارند مفید باشد. وبسایت ها و اپلیکیشن های بسیاری وجود دارند که طیف گسترده ای از کتاب های الکترونیکی و کتاب های صوتی را ارائه می دهند. بنابراین قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد!

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا