تبلیغات بالا پایین آگهی ها
زوال مغزی یا دمانس چیست

زوال مغزی یا دمانس چیست

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۸۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

زوال مغزی یا دمانس چیست

زوال مغزی یا دمانس چیست

 

زوال مغزی چیست؟

به اختلال شدید در ظرفیت فکری که موجب از دست دادن یا آسیب دیدن سلول های عصبی مغزی می شود دمانس می گویند. دمانس که در زبان فارسی، زوال مغزی ترجمه شده است از بیماری های مزمن مغز است که موجب اختلال در حافظه، قضاوت، تکلم و درک موقعیت در فرد مبتلا می شود. این بیماری گاهی به حدی شدید است که می تواند زندگی روزمره فرد مبتلا را مختل سازد.

بیماری زوال مغزی

افرادی که بیشتر از ۶۵ سال سن دارند، مستعد این بیماری هستند. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است درونگرا شود. از دیگر نشانه های این بیماری توهم و هزیان است همچنین افسردگی و اضطراب در ۴۰ تا ۵۰ درصد سالمندان نشان دهنده بیماری زوال مغزی است. در بیماران مبتلا به دمانس کردارپریشی و رفتارپریشی مشاهده می شود.

علائم دمانس مغزی

علائم بیماری در ابتدا کم است و قابل مشاهد و تشخیص نیست، ولی به مرور زمان علائم در فرد عمیق تر می شود تا جایی که زندگی روزمره و انجام فعالیت های شخصی را برای بیمار دشوار می سازد و شخص مبتلا به مراقبت های ۲۴ ساعته نیاز پیدا می کند.

تشخیص دمانس مغزی

با یک معاینه ساده نمی توان تشخیص داد که فرد دچار بیماری دمانس است. بنابراین معاینه های مکرر بر روی فرد صورت می گیرد و برای تشخیص نیاز است فرد توسط یک تیم پزشکی شامل متخصصین مغز و اعصاب، روانپزشک و پزشک داخلی معاینه شود. ممکن است با تشخیص پزشک از تست زوال عقلی، روش های مختلف تصویربرداری و آزمایشگاهی استفاده شود.

درمان دمانس مغزی

بیشتر بیماری های فرسایش مغزی غیر قابل درمان هستند و علم پزشکی هنوز هیچ روشی برای درمان و متوقف کردن این بیماری پیدا نکرده است. اما با تشخیص به موقع و اقدام سریع برای درمان می توان عوارض رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، توهم و پرخاشگری را تا حدی کنترل کرد و در نتیجه، استقلال بیمار و کیفیت زندگی او را برای مدت طولانی تری حفظ کرد.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا