تبلیغات بالا پایین آگهی ها
بیماری فشار خون

بیماری فشار خون

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۸۰%
بار تخصصی ۳۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

بیماری فشار خون

بیماری فشار خون

 

فشارخون بالا چیست؟

فشار خون یکی از علائم حیاتی است. خون که در بدن جریان دارد، به دیوارهای رگ فشار می آورد، که به این حالت فشار خون می گویم. فرد مشکوک به فشار خون بالا، باید طی چند روز متوالی فشار خون خود را از طریق دستگاه فشارخون اندازه گیری کند. اگر دستگاه عدد ۱۴۰ روی ۹۰ یا بیشتر از آن را نشان دهد فرد فشار خون بالایی دارد و باید تحت مراقبت قرار گیرد.

علت فشار خون بالا می تواند افزایش سن، مصرف داروهای خاص و تغییر در وضعیت زندگی باشد.

انواع فشار خون بالا

فشار خون در افراد به دو صورت است: فشار خون اولیه که ۹۰ درصد از فشار خونی ها را تشکیل می دهد و در این گروه از بیماران، علت ابتلا پر فشاری خون، مشخص نیست. اما در ۱۰ درصد دیگر، جزء افرادی هستند که به دلیل چاقی، استعمال دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و ورزش نکردن، استرس و عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی دچار فشار خون می شوند. که این گروه از فشار خونی ها گروه ثانویه نامیده می شوند.

پیشگیری از فشار خون بالا

برای پیشگیری از این بیماری لازم است چند نکته را رعایت کنیم. از مهم ترین آنها رژیم غذایی مناسب است، که باید شامل غذا های پرفیبر، پتاسیم و منیزیم و همچنین فاقد نمک باشد. آلو، جو و گندم به کاهش فشار خون کمک می کند. عدم مصرف سیگار از دیگر عواملی است که به پیشگیری پرفشاری خون کمک می کند. معمولاً تا یک ساعت بعد از استعمال، فشار فرد بالا می رود. از استرس دور شوید. به این فکر نکنید که چه چیزی موجب استرس شما می شود و به دنبال راهی برای دوری از استرس باشید. بهترین راه، نفس عمق کشیدن، ورزش یوگا، و ماساژ درمانی است.

علائم فشار خون بالا

افرادی که دارای علائم سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس هستند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و ماهانه، هر سه ماه و یا هر شش ماه ویزیت شوند. فشارسالمندان را بیشتر تهدید می کند. بهتر است افراد بالایی ۶۰ سال، یک دستگاه سنجش فشار خون در منزل داشته باشند و روزانه فشار خون خود را اندازه گیری و کنترل کنند.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا