تبلیغات بالا پایین آگهی ها
فواید یوگا برای سالمندان

فواید یوگا برای سالمندان

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۴۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۴ دقیقه

فواید یوگا برای سالمندان

همانطور که افراد بالغ و بزرگتر می شوند، این وسوسه ایجاد می شود که باید زندگی آرام تری داشته باشند. از سال‌های بازنشستگی خود باید لذت ببرند، و انرژی بیشتری برای لذت بردن از زندگی خود کنار بگذارند. اما غالباً زندگی و فعالیت روزانه برای افراد سالمند، کندتر و با مشکلات حرکتی بیشتری همراه می شود.

اگرچه لزوماً این موضوع اتفاق بحرانی نیست، اما یک زندگی بی تحرک می تواند منجر به مشکلات مختلفی در سلامت جسمانی افراد شود. مفاصل شروع به فشرده شدن می کنند، ماهیچه ها شروع به پژمرده شدن می کنند و حتی توانایی های ذهنی افراد نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. به این ترتیب، بسیاری از افراد سالمند، سعی می‌کنند راه‌های مختلفی برای فعال نگه داشتن خود بیابند. همراه با روش‌های سنتی مانند باغبانی یا پیاده‌روی، یوگا در بین سالمندان بسیاری از کشورهای جهان، به عنوان فعالیتی برای حفظ تناسب اندام و سلامتی طولانی‌تر محبوب شده است.

ثابت شده است که یوگا تمرینی بسیار مؤثر برای فعال و سالم ماندن جسم و روح انسان، حتی تا سال های بازنشستگی است.

چرا یوگا؟

یوگا هوشمندتر از ورزش معمولی است و مجموعه ای جامع از کشش ها، حرکات و ژست هایی است که در طول قرن ها به عنوان شاخه ای از تمرین های مراقبه ودایی توسعه یافته است. در حالی که در ابتدا به عنوان وسیله ای برای مراسم مذهبی هندوها تصور می شد، که عمدتاً ذهن تمرین کننده را برای تمرکز بهتر بر اسرار درونی و بیرونی متمرکز می کرد.، مدت هاست که ثابت شده است که فواید بی شماری در سطح فیزیکی نیز دارد.

مطالعات مربوط به یوگا نشان داده است که تمرین‌کنندگان از فواید بی‌شماری برخوردارند، که برخی از آنها ممکن است به‌ویژه برای افراد سالمند مفید باشد. علاوه بر دستیابی به پیشرفت‌های معنوی و روحی با تمرینات یوگا، مزایای دیگری وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

بهبود تحرک: برخلاف فعالیت های شدیدتر مانند دویدن یا دوچرخه سواری، یوگا حرکت را به شیوه ای ملایم تشویق می کند. این نه تنها احتمال آسیب را کاهش می دهد بلکه می تواند به مدیریت سایر مشکلات مفصلی مانند آرتریت کمک کند. در برخی موارد، تنها پس از چند ماه می توانید تا ۳۴ درصد افزایش تحرک را مشاهده کنید.

تعادل و قدرت بیشتر: زمین خوردن یکی از علل شایع آسیب، در میان سالمندان است. یوگا بر یادگیری مرکز تعادل و تقویت دقیق عضلات مرکزی بدن تاثیر دارد. به این ترتیب، افراد سالمند می توانند تا حد زیادی از بهبود تعادل از طریق یوگا بهره مند شوند.

کاهش اضطراب و بهبود تمرکز حواس: همانطور که اشاره کردیم یوگا برای کمک به مدیتیشن ساخته شد. بخشی از حرکات شامل تمرکز بر مرکز ثقل بدن، کنترل تنفس، و دور کردن عوامل حواس پرتی از ذهن است. بسیاری از مردم با انجام یوگا احساس شادابی، آسودگی و تنش زدایی می کنند. این امر نیز کیفیت خواب را بهبود می بخشد!

بهبود عملکرد تنفسی و گردش خون: تا حدی در نتیجه تمرکز ذهنی ذکر شده، یوگا، خون را “رقیق” می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. به عنوان یک ورزش ملایم و در عین حال موثر، قلب را نیز به کار نگه می دارد. در همین حال، یوگا به عنوان بخشی از تمرین تمرکز بر تنفس، به افراد می آموزد که عمیق و موثر نفس بکشند. به این ترتیب، هم ریه ها و هم قلب می توانند بهبود قابل توجهی در عملکرد داشته باشند.

سکته‌های کمتر: در نهایت همه این ها به داشتن یک مغز سالم و همچنین یک ذهن سالم تبدیل می‌شود. مدیتیشن به حفظ هوشیاری و شفافیت ذهن کمک می کند. حافظه بهبود می یابد و تفکر تیزتر می شود. در همین حال، بهبود تنفس و گردش خون به طور قابل توجهی احتمال سکته مغزی و سایر عوارض این چنینی را در مغز که از مسائل رایج در میان سالمندان است، کاهش می دهد. همچنین برای افرادی که در گذشته دچار سکته مغزی شده اند بسیار مفید است.

ژست های یوگا مبتدی برای سالمندان

اکنون بررسی کردیم چگونه یوگا می تواند به افراد سالمند از نظر جسمی و ذهنی کمک کند. حال از کجا شروع کنیم؟ در حالی که کلاس‌ها همیشه مؤثرترین راه برای یادگیری هر رشته‌ای هستند، می‌توانید برای مثال با جستجوی کلاس‌های آنلاین در اینترنت، تمرین یوگا را در خانه خود شروع کنید. تنها چیزی که لازم است یک فضای روشن، یک تشک، بالشتک راحت و یک لحظه آرامش است.

با برخی از این ژست ها شروع کنید و تمریناتشان را انجام دهید.

ژست کوهستان The mountain Pose

فریب ظاهر ساده آن را نخورید. پوز کوهستانی یا «تاداسانا» یک موقعیت بسیار مهم در یوگا است. این یک نقطه شروع و پایان برای تمام حرکات دیگر است و به تنهایی می تواند وضعیت، تعادل و تنفس را بهبود بخشد.

ژست کوهستان The mountain Pose

ژست کوهستان The mountain Pose

سگ رو به پایین Downward dog

این ژست به طور همزمان بالاتنه و پایین تنه را هدف قرار می دهد و تعادل را بهبود می بخشد و به عنوان کشش کامل بدن عمل می کند.

سگی رو به پایین Downward dog

سگی رو به پایین Downward dog

ژست درخت The tree pose

یک قدم بالاتر از تاداسانا، پوز درختی برای کمک به تقویت عضلات مرکزی و ساق پا، بهبود تعادل و خودآگاهی استفاده می شود. به کشش ماهیچه های ساق کمک می کند و همچنین می تواند به تسکین سیاتیک یا صافی کف پا کمک کند.

ژست درخت The tree pose

ژست درخت The tree pose

ژست سگ پرنده The bird dog pose

ژست سگ پرنده که یک تمرین شدیدتر است، تاکید بیشتری بر قدرت و تعادل بدن نسبت به سایر تمرینات دارد. برای پاها و بازوها نیز معجزه می کند. به یاد داشته باشید که تنفس خود را کنترل کنید و کارها را به آرامی انجام دهید.

ژست سگ پرنده The bird dog pose

ژست سگ پرنده The bird dog pose

ژست ابوالهول The sphinx pose

این حالت تاکید بیشتری بر پشت، تقویت ستون فقرات و بهبود وضعیت بدن دارد. همچنین شانه ها، سینه و ریه ها را کش می دهد.

ژست ابوالهول The sphinx pose

ژست ابوالهول The sphinx pose

ژست جنگجو ۲ The warrior 2 pose

ژست Warrior 2 که برگرفته از تجسم شیوا، خدای آفرینش، تخریب و بازسازی است، یک کشش بسیار عمیق برای پاها، کشاله ران و باسن است. استفاده از این حالت همچنین به تقویت استقامت و بهبود هضم کمک می کند.

ژست جنگجو 2 The warrior 2 pose

ژست جنگجو ۲ The warrior 2 pose

ژست مثلث The triangle pose

تمرین ژست مثلث به شما کمک می کند تا عضلات ران و باسن را تقویت کنید و در عین حال زانوها و مچ پا را تقویت کنید. این حرکت هضم را بهبود می بخشد و علائم یائسگی را تسکین می دهد.

ژست مثلث The triangle pose

ژست مثلث The triangle pose

ژست کودک The child pose

مانند ژست کوهستان، ژست کودک اغلب یک موقعیت استراحت بین ژست های چالش برانگیزتر است. در حالی که هنوز به آرامی عضلات باسن، ساق پا و مچ پا را کشش می دهد، ذهن و بدن را نیز آرام می کند. این به شما کمک می‌کند تا با پیشرفت جلسه، بدون توقف کار، در موقعیت‌های دشوارتر حرکت کنید.

ژست کودک The child pose

ژست کودک The child pose

مهم است که تاکید کنیم یوگا برای افراد در هر سنی و برای تمام سطوح تناسب اندام مفید است. به عنوان مثال، این ورزش همچنین می تواند برای مراقبانی که می خواهند کمی ذهن آگاهی را به زندگی خود اضافه کنند، ورزش مناسبی باشد.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا