تبلیغات بالا پایین آگهی ها
سوء تغذیه در سالمندان

سوء تغذیه در سالمندان

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۱۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۴ دقیقه

سوء تغذیه در سالمندان

سالمندان به دلایل مختلف از جمله اختلالات شناختی، شرایط پزشکی و عوامل اجتماعی و محیطی از خوردن امتناع می کنند.  تخمین زده می شود که از هر ۱۰۰۰۰۰ بزرگسال بالای ۸۵ سال، ۴۰ نفر به دلیل عوارض سوء تغذیه ناشی از مصرف ناکافی غذا می میرند، به همین دلیل است که جدی گرفتن این مشکل، بسیار مهم است.

با توجه به اهمیت این موضوع در اینجا به چندین راه برای بهبود تغذیه این سالمندان، اشاره کرده ایم:

یک روال روزانه ایجاد کنید

سالمندان و همچنین مراقبان آن ها می توانند از برنامه های روزمره بهره زیادی ببرند، با یک برنامه روزانه نه تنها سلامت و رفاه افراد مسن را بهبود می بخشد، بلکه احتمال گرسنه شدن سالمندان را هنگام سرو غذا افزایش می دهد. وعده روزانه در یک زمان معین می تواند اشتها را افزایش داده و هضم را بهبود بخشد.

روال روزانه همچنین می تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل که اغلب در زمان صرف غذا احساس ناراحتی یا گیجی می کنند بسیار مفید باشد. پایبندی به یک روال آشنا می تواند بیقراری و بی قراری را کاهش دهد و گذراندن زمان صرف غذا را آسان تر کند. برای ایجاد یک روال که برای خانواده شما مفید است وقت بگذارید و به آن پایبند باشید.

گزینه های پیشنهادی

بزرگسالان اغلب همراه با افزایش سن با از دست دادن آزادی مواجه می شوند به خصوص اگر آسیب دیده باشند. این می تواند ناامید کننده باشد، و گاهی اوقات می تواند منجر به این شود که سالمندان به هر نحوی که می توانند شزایط را کنترل کنند، مانند امتناع از غذایی که سرو می شود. با انجام اقداماتی برای ایجاد حس استقلال در افراد مسن می توان از این مسائل جلوگیری کرد.

به جای ارائه یک وعده غذایی به سالمندان که در مورد آن حرفی برای گفتن ندارند، بهتر است از آنها بخواهید تا انتخاب کنند. این لزوماً نیازی به تهیه چندین وعده غذایی ندارد. شما می توانید غذا را زودتر از موعد آماده کنید و به سالمند اجازه دهید غذایی را که هر روز می خورند انتخاب کند، چند غذا آماده کند و از سالمندان بپرسد کدام یک را در بشقاب خود می خواهند، یا نوعی جایگزین، مانند یک میان وعده یا یک شیک تغذیه ای خانگی ارائه دهید. شامل میوه ها و سبزیجات مورد علاقه آنها.

هنگامی که افراد مسن احساس می کنند در وعده های غذایی خود نقش دارند، تمایل بیشتری به غذا خوردن خواهند داشت.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است. هنگامی که خشکی دهان شدید باشد، جویدن یا بلع آن را ناراحت می کند. برای سالمندانی که این علامت را تجربه می کنند غیرعادی نیست که غذا را امتناع کند یا بعد از چند لقمه غذا خوردن را متوقف کند.

به همین دلیل درمان خشکی دهان قبل از غذا بسیار هوشمندانه است. بسیاری از دهانشویه ها و شستشوهای بدون نسخه می توانند دهان را روان کنند و به طور موقت خشکی را از بین ببرند.

همچنین استفاده از یک مرطوب کننده برای افزایش سطح رطوبت در هوا می تواند مفید باشد. فعال بودن در مورد خشکی دهان به سالمندان اجازه می دهد تا با کمترین ناراحتی غذا بخورند.

آب را در اولویت قرار دهید

کم آبی یک مشکل رایج برای سالمندان است. عملکرد کلیه با افزایش سن کاهش می یابد، به این معنی که بزرگسالان می توانند علائم کم آبی را سریعتر تجربه کنند.

برخی از داروهای تجویزی، مانند داروهای فشار خون، می توانند آب را از بدن خارج کنند. علاوه بر این، افراد مسن همیشه علائم تشنگی را تجربه نمی کنند، به این معنی که ممکن است در وهله اول متوجه نشوند که به آب نیاز دارند.

کم آبی بدن نه تنها می تواند باعث تعدادی از علائم ناتوان کننده از جمله سردرد، سرگیجه و حالت تهوع شود، بلکه می تواند منجر به از دست دادن کامل اشتها شود. مهم است که میزان آب نوشیدن افراد مسن را پیگیری کنید. اگر اقداماتی را برای جلوگیری از کم آبی انجام دهید، می توانید از سوءتغذیه نیز جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که میان وعده های سالم همیشه در دسترس هستند.

اگر یک فرد مسن تر تمایلی به خوردن یک وعده غذایی کامل ندارد، باید وعده غذایی کوچکتری به او بدهید. در حالی که بهتر است از دادن کالری خالی به سالمندان خودداری کنید، اما مقدار زیادی تنقلات سالم و غنی از مواد مغذی وجود دارد که برای افراد مسن مناسب است. برخی از بهترین گزینه ها عبارتند از:

  • ماست یونانی
  • میوه تازه
  • تخم مرغ آب پز سفت
  • سبزیجات
  • آووکادو
  • بلغور جو دوسر
  • آجیل و دانه ها

اگر سالمندان در جویدن مشکل دارند، باید این تنقلات را تغییر دهید تا با خیال راحت از آنها لذت ببرید. به عنوان مثال، میوه ها را می توان پوره کرد، و سبزیجات را می توان آب پز کرد. به جای آجیل می توانید کره آجیل را پیشنهاد دهید.

فقط در مورد سرو تنقلات از قبل بسته بندی شده برای سالمندان محتاط باشید. بسیاری از آنها سرشار از قند فرآوری شده هستند که می تواند برای افراد مسن مضر باشد.

فینگر فودهای بیشتری سرو کنید

لرزش دست، ورم مفاصل و محدودیت دامنه حرکتی همگی می توانند خوردن با چنگال، چاقو و قاشق را دشوار کنند. گاهی اوقات ظروف ممکن است برای سالمندان مبتلا به زوال عقل گیج کننده باشد. برخی از افراد مسن تر ترجیح می دهند غذا را رد کنند تا اینکه از کسی بخواهند که به آنها غذا بدهد.

سرو غذای انگشتی به افراد مسن اجازه می دهد تا به طور مستقل و بدون استفاده از ظروف غذا بخورند. میوه را قبل از سرو به اندازه انگشت خرد کنید. سیب زمینی یا تکه های سیب زمینی شیرین را پیشنهاد دهید. سعی کنید غذاهای غنی از پروتئین مانند نوار مرغ یا تخم مرغ آب پز سفت سرو کنید. بسیاری از سالمندان وقتی که بتوانند خودشان را سرو کنند از خوردن غذا خوشحالتر می شوند.

روی ظروف تطبیقی ​​سرمایه گذاری کنید

علاوه بر ارائه غذاهای انگشتی، ممکن است بخواهید ظروفی را در نظر بگیرید که با در نظر گرفتن افراد مسن ساخته شده اند. انواع مختلفی از ظروف در بازار وجود دارد، از جمله ظروف وزن دار، کارد و چنگال با طراحی ارگونومیک که در دست گرفتن ساده است، و ظروف با طرح های غیر متعارف که قرار گرفتن آنها راحت تر است.

در حالی که ظروف تطبیقی ​​معمولاً گرانتر از ظروف استاندارد هستند، اغلب ارزش هزینه را دارند. دسترسی به این نوع ظروف می تواند زندگی سالمندان را تغییر دهد. با ظروف تطبیقی، سالمندان این توانایی را دارند که طیف وسیع تری از غذاها را برای خود تغذیه کنند.

غذاهای مایع را امتحان کنید

زمانی که جویدن سخت است، خوردن بیش از چند لقمه ممکن است دشوار باشد. وقتی سالمندان انرژی لازم برای خوردن یک وعده غذایی سنتی را ندارند، ممکن است بخواهید به جای آن غذاهای مایع به آنها بدهید. از نوشیدنی‌های مغذی گرفته تا اسموتی‌های سبز گرفته تا سوپ‌های پوره شده، غذاهای مایع می‌توانند کالری و مواد مغذی مورد نیاز سالمندان را آسان‌تر دریافت کنند.

در حالی که منابع تغذیه مایع برای سالمندان ممکن است محدود به نظر برسد، در واقع گزینه های زیادی وجود دارد. نوشیدنی های جو دوسر و ماست برای صبحانه ایده آل هستند و تقریباً هر نوع سوپی را می توان پوره کرد. حتی می‌توان غذاهای آسان‌خورده مانند پودینگ و ژلاتین را تقویت کرد. غذاهای مایع برای سالمندانی که جویدن سخت دارند ضروری است و همچنین می تواند گزینه خوبی برای بزرگسالانی با انرژی محدود باشد.

غذا خوردن را دقیق بررسی کنید

اگر یک سالمند به طور منظم غذا را امتناع می کند، باید شروع به نوشتن در یک دفتر کنید از همه چیزهایی که انجام می دهند و نمی خورند. این دفتر باید تا حد امکان دقیق باشد. آنچه را که به آنها پیشنهاد شد، زمان سرو غذا و مقداری که خورده اند را بنویسید. هر گونه رفتار نمایش داده شده را نیز یادداشت کنید.

با گذشت زمان، این یادداشت ها به شما تصویر واضح تری از اینکه چگونه می توانید افراد مسن را تشویق به غذا خوردن کنید، به شما می دهد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که سالمندان مایل به خوردن نوع خاصی از غذا هستند یا اشتهای آنها در یک نوع خاص از روز بیشتر است. امتناع از غذا یک مشکل است و جمع آوری اطلاعات می تواند بهترین راه برای حل این مشکل باشد.

با یک پزشک مشورت کنید

اگر یک سالمند به امتناع از غذا ادامه دهد، باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. نه تنها سوءتغذیه یک مسئله جدی برای سالمندان است، بلکه ممکن است عواملی در کمبود اشتها وجود داشته باشد. این می تواند یک عارضه جانبی دارو یا نشانه ای از یک بیماری باشد.

با در میان گذاشتن این مسائل با یک پزشک، می‌توانید به طور جدی با مشکل مقابله کنید و بهترین راه‌حل را برای مشکل پیدا کنید. همه بزرگسالان به مواد مغذی نیاز دارند و رژیم غذایی سالم برای سالمندان اهمیت بیشتری دارد. از مطرح کردن امتناع از غذا یا بی اشتهایی با پزشک دریغ نکنید.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا