تبلیغات بالا پایین آگهی ها
رابطه آلزایمر با کم خونی

رابطه آلزایمر با کم خونی

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۴۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۱ دقیقه

رابطه آلزایمر با کم خونی

طبق پژوهش جدیدی که درباره رابطه بین کم خونی و بروز آلزایمر انجام شده نتایج جالب و مهمی در دسترس دانشمندان قرار گرفته است.

به گزارش بلومبرگ بیزینس، محققان استرالیایی با انجام آزمایش میزان هموگلوبین، آهن و دیگر فاکتورهای خونی در ۲۱۱ فرد مبتلا به آلزایمر دریافتند که این بیماران در مقایسه با افراد سالم از میزان هموگلوبین کمتری در خون خود برخورداند.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که در بیماران مبتلا به آلزایمر میزان رسوبات اریتروسیت در خون که یکی از نشانه‌های شایع کم‌خونی است، افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش تاکید شد که افراد مبتلا به کم خونی به میزان ۵۶/۲ برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند و افراد مبتلا به آلزایمر نیز ۶۱/۲ برابر بیشتر از افراد سالم به کم خونی مبتلا می‌شوند.

به طور کلی کم‌ خونی به معنی کمبود تعداد گلبول‌های قرمز در خون است. کم خونی دارای انواع مختلف است که می‌تواند به علت عدم سنتز هموگلوبین، کمبود آهن در ساختار هموگلوبین، دفع بسیار سریع یا تولید بسیار آهسته گلبول های قرمز باشد.

در عارضه کم خونی تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود . از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان کمبودهای تغذیه‌ای، خون‌ریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد.

منظور از کم‌خونی‌های تغذیه‌ای، کم‌خونی‌هایی است که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می‌شوند. کم ‌خونی ممکن است با مصرف مکمل‌ها و یا با روش‌های تخصصی‌تر درمان شود. با خوردن غذاهای متنوع و سالم ممکن است، بتوانید از بروز برخی انواع کم خونی پیشگیری کنید.

نکته: سه دلیل اصلی کم‌خونی شامل هدر رفتن حجم فراوانی از خون به شکل حاد یا خونریزی شدید و به شکل مزمن به گونه کم کم و تدریجی ولی در مدت زمان طولانی، تخریب بیش از حد گلبول‌های قرمز و سستی و ناتوانی سیستم خونساز هستند.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا