تبلیغات بالا پایین آگهی ها
بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۷۰%
بار تخصصی ۳۰%
اهمیت برای سالمند ۹۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

 

کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهمترین عضوهای بدن است و حدود یک تا یک و نیم کیلو وزن دارد و پانصد هزار وظیفه متفاوت حیاتی را برعهده دارد. وجود چربی در کبد را، کبد چرب می نامند. اگر میزان چربی موجود در کبد بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده ‌است.

انواع کبد چرب

کبد چرب به چهاردسته تقسیم می شود:

۱-کبد چرب الکلی

۲- کبد چرب غیر الکلی

۳- استاتو هپاتیت غیرالکلی

۴- استاتو هپاتیت الکلی.

درمان کبد چرب

هنوز درمان قطعی برای بیماری کبد چرب پیدا نشده، اما می توان با تغذیه مناسب برای کبد چرب و تغییر سبک زندگی، به رهایی از کبد چرب کمک کنیم. رژیم غذایی مناسب یکی از راه های پیشگیری از بیماری کبد چرب است.

علل کبد چرب

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، یکی از علت های کبد چرب است. بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سوءتغذیه، چاقی و همچنین رژیم غذایی نامناسب، از دیگر علل بوجود آمدن کبد چرب است. فردی که مستعد کبد چرب است، باید در رژیم غذایی خود دقت کند و از مصرف ماده غذایی شیرین و دارای قندکه سبب افزایش قند خون می شود و همچنین از غذایی سرخ کردنی که چربی و کالری زیادی دارد، پرهیز کنند. مصرف برنج و ماکارونی که فیبر در آنها کم است و سبب افزایش گردش خون می شود. نمک و گوشت قرمز هم بهتر است که کمتر استفاده شود. علاوه بر رژیم غذایی مناسب، ورزش در روند بهبود کبد چرب به فرد کمک می کند.

وقتی چربی اشباع شده در گوشت قرمز و یا روغن پالم که در روغن های نباتی موجود است، از طریق ماده غذایی به بدن ما می رسد، باعث می شود کم کم راه مویرگ هایی که وظیفه شان خون رسانی به سلولهای کبدی است، مسدود شود؛ و در نتیجه  سلول‌های کبدی دچار کم‌خونی و سپس مرگ می‌شوند و جای این سلول‌ها، چربی‌ها قرار می‌گیرند. کبد را دست کم نگیریم و در صورت وجود علائم کبد چرب بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند و درمان را شروع کند.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا