تبلیغات بالا پایین آگهی ها
بلاتکلیفی افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان کارگری

بلاتکلیفی افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان کارگری

بلاتکلیفی افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان کارگری

بلاتکلیفی افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان کارگری

مستمری بگیران و بازنشستگان کارگری همچنان و پس از گذشت چند ماه منتظر تصویب و اعمال افزایش مستمری ها هستند اما دلیل تعویق آن برای هیچکس مشخص نیست. اعتراض و پیگیری بازنشستگان و روئسای کانون های بازنشستگی هم به جایی نرسیده تا افزایش مستمری ۱۴۰۱ برای بازنشستگان کارگری در حاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

علی اصغر آهنی ها (عضو کارفرمایی شورای عالی کار و عضو کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی) می گوید:  باتوجه به اینکه بودجه مصرفی توسط دولت پیش از این به وسیله مجلس تعیین و محدود شده است، لذا به طور طبیعی دولت در تطبیق هزینه ها با درآمدها مشکل دارد. با این حال شورای عالی کار باتوجه به مسئولیت و مصوباتش، ابلاغیه افزایش حقوق را ارایه کرده و در نهایت دستورات این شورا هم برای نیروی کار دولتی و هم نیروی کار خصوصی لازم الاجراست.

این فعال کارفرمایی اضافه کرد: با وجود بی نتیجه بودن این جلسات، صحبت و موضع ما این است که میزان افزایش دستمزدها در کلیه بخش ها – ازجمله بخش های دولتی و عمومی – باید انجام گردد و فقط از بخش خصوصی نمی توان در این زمینه به شکل تبعیض آمیز انتظار افزایش حقوق مطابق قانون را داشت.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این رابطه گفت: ما باید تکلیف خود را با کانون های مخالف افزایش حقوق بازنشستگان مشخص کنیم. آقایان بگذارند قانون درست اجرا شود. ما حقوق خود را از جیب خودمان پرداخت می کنیم و دستمان مثل سایر صندوق ها در جیب دولت و ملت نیست.

صادقی با بیان اینکه دو ماه از سال گذشته و حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نکرده است گفت: هنوز تکلیف ما را روشن نکرده اند. ما دو سه بار خواستیم نسبت به این تاخیر در افزایش حقوق اعتراض کنیم اما مانع از حرکت اعتراضیِ ما شدند. به هر حال تاب آوری بازنشستگان هم حدی دارد.

وی گفت: دولتمردان باید هر چه سریع تر به فکر راهکار باشند. حرف ما روشن است، ما می گوییم دولت، مصوبه ی شورایعالی کار را که در هیأت مدیره تامین اجتماعی تصویب شده و وزارت کار نیز آن را پذیرفته ابلاغ کند. دولت باید دلایل منطقی برای ما بیاورد که چرا این افزایش حقوق را متوقف کرده است.

صادقی گفت: تصمیم دولت در مورد افزایش یارانه ها غلط ترین تصمیم بود. با این تصمیم فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می شوند. یابد موضوع را درست هدایت کنید و مشکل را از مسیر اصلی حل کنید.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اقتصاددان ها می گویند کشوری که سه سال متوالی تورم سه رقمی داشته باشد مردمش فقیر می شوند. در دولت آقای خاتمی ۱۵درصد فقیر مطلق داشتیم، زمان احمدی نژاد به بیست درصد رسید، زمان روحانی به ۲۵درصد و ظرف ۹ ماه آمار فقرای مطلقِ ما به سی درصد رسیده است.

صادقی گفت: اگر قرار بود دستمزد روی تورم تاثیر داشته باشد در طول این دو ماه باید خود را نشان می داد اما تورم و گرانی بعد از اعلام تصمیم دولت برای افزایش یارانه ها و جراحی اقتصادی خود را نشان داد.

وی تاکید کرد: انقلابی گری لق لق زبان نیست. تعریفی که امام (ره) از انقلابی گری داشتند با آنچه شما انجام می دهید فرق دارد. انقلاب یعنی دستگیری از مظلومین و نه بی رونق کردنِ سفره ی نیازمندان.

همچنین اضافه کرد: ما باید تکلیف خود را با کانون های مخالف افزایش حقوق بازنشستگان مشخص کنیم. آقایان بگذارند قانون درست اجرا شود. ما حقوق خود را از جیب خودمان پرداخت می کنیم و دستمان مثل سایر صندوق ها در جیب دولت و ملت نیست.

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر قبل از پایان اردیبهشت ماه جاری، احکام حقوقی جدید صادر شود. خواسته ی ما اعمال مصوبات شورایعالی کار با تمام مولفه های مزدی و همچنین اجرای متناسب سازی ۱۴۰۱ است.

او تاکید کرد: بایستی علاوه بر افزایش حقوق، متناسب سازی عادلانه برای تمام بازنشستگان ازجمله حداقل بگیران اجرایی شود. در عین حال باید مابه التفاوت فروردین ماه همراه حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

به گفته کریمی، مدتی است مسئولان در ارتباط باصدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تردید دارند و تصمیم گیری نمی کنند و این موجب نارضایتی بازنشستگان شده است.

او با اشاره به گفته مسئولان مبنی بر اینکه یارانه حمایتی برای ۷۲ میلیون ایرانی واریز شده است، افزود: بخشی از مردم علیرغم اینکه قیمت ها افزایش پیدا کرده است هنوز یارانه خودشان را دریافت نکرده اند و توقع از دولت این است که نسبت به مدیریت این گروه از مردم که اقشار آسیب پذیرند، اقدام کند.

وی ادامه داد: افرادی که یارانه دریافت نکرده اند بسیاری شان طبقه بازنشسته و کارگر هستند که در دهک های بالا جا داده شده اند و توقع این است که دولت زودتر این موارد را اصلاح کند.

وی افزود: افزایش قیمت ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت ها یادآور شد: کارگران صدمه پذیرترین قربانیان شرایط کنونی اقتصادی هستند. نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را نگران می کند آنهم در شرایطی که فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می شوند.

به گفته این فعال کارگری، اگر موج حرکت بی ترمز قیمت ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان خصوصاً حداقل بگیران به طور جدی تحت تاثیر واقع می شود.

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) با انتقاد از این تاخیر می گوید: دلایل تاخیر دولت برای ما روشن نیست اما این تاخیر طولانی در شرایط فعلی اقتصادی، موجب نارضایتی و نگرانی بازنشستگان شده است.

وی با بیان اینکه اجرای ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حق قانونی بازنشستگان کارگری است؛ می گوید: وقتی افزایش مستمری بازنشستگان به تایید مدیرعامل و هیات مدیره سازمان رسیده و توسط وزیر کار به هیات دولت ارائه شده، چرا کارشناسان دولت برای امضای آن بهانه تراشی می کنند و حدود ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را دچار نگرانی می سازند؟

ایزدان اضافه می کند: وزیر محترم کار و مدیرعامل سازمان تاکید دارند که مصوبه اجرا شود؛ هیات دولت باید هرچه زودتر این مصوبه را امضا و برای اجرا ابلاغ کند؛ سازمان تامین اجتماعی نهادی دولتی نیست که دولتی ها در مورد افزایش مستمری بازنشستگان آن تصمیم بگیرند؛ افزایش حقوق بازنشستگان به اندازه ی شاغلان، یک حق قانونی است؛ چرا امسال برخلاف سال های قبل، حق قانونی بازنشستگان کارگری به رسمیت شناخته نمی شود؟

این فعال صنفی بازنشستگان در پایان تاکید می کند: از هیات دولت می خواهیم سنت شکنی نکند و پیشنهاد سازمان را که مطابق مصوبه شورایعالی کار است، سریعتر تصویب و برای اجرا ابلاغ نماید.

منبع: ایلنا

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا