تبلیغات بالا پایین آگهی ها
خواب در دوران سالمندی

خواب در دوران سالمندی

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۶۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۱ دقیقه

خواب در دوران سالمندی

خواب در دوران سالمندی

 

خواب در دوران سالمندی موضوع مهمی است که فرد سالمند باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد. اختلال خواب در سالمندان ممکن است به عملکرد مغز آسیب بزند. خواب مناسب برای یک سالمند ۵ تا ۷ ساعت در روز است، که این ساعت برای جوانترها بیشتر است. سالمندانی که در طول شب خواب راحت ندارد، صبح را کسل از خواب بیدار می شوند و در انجام فعالیت خود دچار مشکل می شوند. برخی از سالمندان احساس می کنند که خواب خوبی ندارند. در صورتی که وقتی پزشک خواب آنها را مورد بررسی قرار می دهد، متوجه می شود که خواب سالمند، خواب مطلوبی بوده است. اما به دلیل سبک بودن خواب، فرد تصور می کند خواب خوبی نداشته است.

دو نوع اختلال خواب وجود دارد که به صورت مختصر راجع به آنها توضیح می دهیم. اصطلاح اختلال کژ خوابی در مورد سالمندان که در خواب حرف میزنند و یا راه می روند، پاها و یا دیگر اندام خود را به صورت متناوب تکان می دهند، در خواب دندان قروچه می کنند و یا دچار شب ادراری در خواب هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. اختلال کم خوابی در سالمند، به دو صورت اولیه که در آن ممکن است به سبب بیماری های زمینه ای مانند افسردگی، اضطراب و شیدایی به وجود بیاید و ثانویه که علت آن بیماری های مزمن قلبی، کلیوی و درد شدید می باشد.

اکنون می خواهیم چند راه کار برای بهداشت خواب سالمند معرفی کنیم. ساعت رفتن به اتاق خواب مشخص شده باشد. اتاق خواب سالمند باید داری نور مناسب باشد. بعد از ظهرها از خوردن مواد غذایی دارای کافئین، پرهیز کنید. خوردن ماست، دوغ، شیر باعث آرامش و خواب راحت می شود. توصیه می شود این مواد غذایی به عنوان عصرانه میل شود. فعالیت روزانه خود را افزایش دهید. این عمل باعث می شود تا خسته شوید و شب ها راحت تر بخوابید و همچنین غذایی سنگین مصرف نکنید. روزه ها نخوابید و اگر عادت دارید که ظهرها بخوابید، ساعت مناسب برای خواب ظهر ۱ الی۳ است.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا