تبلیغات بالا پایین آگهی ها
اهمیت تغذیه سالمندان

اهمیت تغذیه سالمندان

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۷۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۹۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

اهمیت تغذیه سالمندان

اهمیت تغذیه سالمندان

 

دوران سالمندی

تغییر ذائقه و اشتها در دوران سالمندی کاملا طبیعی است. زیرا با افزایش سن میزان سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند. در نتیجه بدن به کالری کمتری نیاز دارد، اما نیاز به ویتامین ها و پروتئین از نیازهای اصلی بدن است. سالمندانی که دچار بیماری و یا ضعف عضلات هستند، از رژیم غذایی مخصوص استفاده می کنند. بهتر است برای هر سالمندی مطابق عادت غذایی، ذائقه و طبعش برنامه غذایی مخصوص در نظر بگیریم. راهکارهای زیادی برای تغذیه سالمندان در طب سنتی وجود دارد.

اهمیت تغذیه سالم برای سالمندان

یک رژیم غذایی مناسب می تواند اشتهای فرد سالمندان را افزایش دهد. توانایی ذهنی و روحی او را بالا ببرد و بدن فرد سالمند را در مقابل بیماری مقاوم تر کند و در نتیجه یک برنامه غذایی مناسب، به طول عمر و بهبود کیفیت زندگی سالمند کمک کند. تغذیه سالم به سالمندانی که بیمار هستند کمک می کند تا زودتر بهبود پیدا کنند و در مقابله با بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوت کنند. همچنین تغذیه مناسب در بهبود روح و روان سالمندان تاثیرگذار است.

چند نکته درباره تغذیه سالمند

چند راه کار که به بهبود سلامت سالمندان کمک می کند، عبارت است از:

  • استفاده از مواد مغذی را افزایش دهید. منظور از مواد مغذی، غذاهایی است که تمام ویتامین های مورد نیاز بدن سالمند را تامین کند.
  • برنامه غذایی منظم: توصیه می شود تعداد وعده های غذایی سالمندان افزایش داده شود (حداقل ۵ وعده در روز) اما حجم غذا در هر وعده کمتر شود.
  • استفاده از غذاهای نرم: پوره و سوپ و گوشت نرم می تواند برای سالمندانی که دندان ندارند بسیار مناسب باشید.

عوامل مؤثر در تغذیه سالمندان

برخی از سالمندان در دوران سالمندی دچار بی اشتهایی و تغییر ذائقه می شوند. عوامل جسمی و روحی در تغذیه سالمند موثر است. از عوامل جسمی می توان به بیماری های مزمن، تغییر حس چشایی، خرابی دندان‌ها، ناتوانی جسمی‌ و مشکلات گوارشی اشاره کرد. عوامل روحی موثر در تغذیه سالمندان، افسردگی، تنهایی و از دست دادن همسر است که می تواند اثرات مخربی در زندگی فرد سالمند و تغذیه او بگذارد.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا