تبلیغات بالا پایین آگهی ها
استرس در سالمند

استرس در سالمند

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۷۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۹۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

استرس در سالمند

استرس در سالمند

 

با توجه به اینکه زندگی های امروزه شکل صنعتی به خود گرفته است، گاهی داشتن استرس طبیعی است. استرس به معنای شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی براین باور است که  مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار او است. استرس می تواند مثبت و یا منفی باشد. نوجوانی را تصور کنید که خود را برای امتحانی مهم آماده کرده ولی برای انجام آزمون دچار تشویش است. این حس دو حالت را در نوجوان ایجاد می کند: اول اینکه حالت استرس در نوجوان به میزانی است که باعث می شود نوجوان تلاش خود را بالا ببرد و در نتیجه عملکرد بهتری خواهد داشت. به این نوع استرس، استرس مثبت می گویند. اما ممکن است میزان استرس در نوجوان درحدی باشد که تمرکز او را بر هم بزند. به این حالت استرس منفی می گویند.

حالت استرس و اضطراب در قشر سالمند نیز وجود دارد و این حالت می تواند زندگی یک سالمند را مختل کند. تنهایی حاصل از مرگ همسر، از علل به وجود آمدن این اختلال در سالمندان است. از دیگر عواملی که باعث ایجاد استرس در سالمند می شود، می توان به اختلال در خواب، مراقبت از همسر بیمار، ترس از حمایت نشدن، تغییر شرایط و محل زندگی، کاهش توانایی جسمی و بیماری های مزمن اشاره کرد.

مدیریت استرس سالمندان در خواب مطلوب یکی از عوامل تضمین کننده سلامت جسمانی و روانی است که باعث توانایی سازش با دیگران شده، اضطراب و استرس را کاهش داده و سبب افزایش عملکرد شناختی افراد و تمرکز حواس بر فعالیت های روزمره می شود؛ اما اختلال خواب باعث احساس خستگی، سردرد، عدم تمرکز، کاهش توانایی حل مسئله، اختلال در عملکرد شناختی، کاهش کیفیت و امید به زندگی در سالمندان می شود.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا