تبلیغات بالا پایین آگهی ها
پیک پنجم کرونا و واریانت دلتا

پیک پنجم کرونا و واریانت دلتا

پیک پنجم کرونا و واریانت دلتا

پیک پنجم کرونا و واریانت دلتا | فعالیت اصناف شهرهای قرمز

پیک پنجم کرونا و واریانت دلتا | فعالیت اصناف شهرهای قرمز | ویروس هندی

واریانت دلتا یا همان ویروس دلتا و ویروس هندی که به تازگی در جهان شیوع گسترده ای پیدا کرده، جهان را برای مبارزه با این ویروس خطرناک وارد فاز جدیدی کرده است. کشور ایران نیز به تازگی و با مشاهده این نوع ویروس خطرناک اعلام کرده که کشور وارد فاز پنجم (پیک پنجم) کرونا شده است.

تعداد شهرهای قرمز در چند هفته اخیر ۱۲ شهر بوده که به مرور در این هفته ها به ۲۱ شهر سپس به ۳۲ و ۶۳ شهر و پس از آن به ۹۲ شهر قرمز رسیده است. هم اکنون در استان تهران، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، فیروزکوه و قرچک در وضعیت قرمز قرار دارند و موارد ابتلا به کرونا افزایشی می باشد.

مهمترین دلایل عدم موفقیت در کنترل کرونا

شاید بتوان مهمترین دلیل عدم مهار ویروس کرونا را در کشور عدم پوشش مناسب واکسناسیون و تهیه آن دانست. همچنین عدم تعیین قوانین و کنترل آن در زمان اعمال محدودیت ها، از عوامل موثر در این رابطه می باشند. لذا اهمیت به درمان غیر دارویی کرونا یعنی پیشگیری و مدیریت شیوه زندگی برای دوری از منابع انتشار ویروس بسیار ضروری و نیازمند دانش و فرهنگ عمومی است.

عدم قرنطینه شهرها با قوانین قابل اجرا و مدیریت رفت و آمدها نیز یکی از دلایل غیر قابل کنترل بودن انتشار ویروس کرونا می باشد. همچنان پس از گذشت یک سال و چند ماه، قرنطینه شهرهای قرمز به درستی انجام نمی گیرد و در این رابطه دستور کاری به مسئولین ابلاغ نشده است.

واریانت غالب در پیک پنجم

قدرت سرایت ویروس هندی – واریانت دلتا ۶۰ درصد از نوع آلفای آن بیشتر است. بنا به گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از مسائل مهمی که در حال حاضر مبتلا به آن هستیم، همین واریانت دلتا یا نوع هندی ویروس کرونا است. البته در ایران هم واریانت دلتا و هم واریانت بتا یا همان ویوس کرونای آفریقای جنوبی شناسایی شده است.

از خصوصیات ویروس هندی کرونا می توان به قدرت و سرعت انتقال بالای آن اشاره کرد که ۶۰ درصد نسبت به نوع انگلیسی ویروس کرونا قوی تر است. به نسبت هم تعداد افراد بستری شده واریانت دلتا از نوع آلفا دو برابر بیشتر است.

درصد ایمنی بهبودیافتگان کرونا

ویروس نوع هندی کرونا یکی از ایمن گریزترین واریانت هایی است که شناخته شده است. در برخی افرادی که از ویروس کرونا بهبود پیدا کرده اند و یا حتی واکسن تزریق کرده اند نیز این واریانت دیده شده و به ابتلای ویروس دلتا کرونا دچار شده اند. این درحالی است که با توجه به تعداد کم واکسیناسیون در کشور، احتمال ابتلای بیماران به وایانت دلتا بیشتر است.

واریانت دلتا در کودکان

با توجه به قدرت و سرعت انتشار این نوع ویروس، بر روی کودکان نیز موثر بوده و موارد ابتلای کودکان نیز افزایش یافته است. درگیری ریه ها و بدحالی در برخی کودکان نیز مشاهده شده است.

به گفته ناجی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا: واکسن ها در برابر واریانت های جدید بی تاثیر نیستند، بلکه درصد تاثیرشان پایین آمده و این واریانت ها از واکسن، گریز می کنند. در عین حال پیش از این درباره واکسن اعلام می‌کردیم که واکسیناسیون انجام شود تا از بیماری علامت‌دار پیشگیری کند، اما اکنون می‌گوییم با توجه به واریانت‌هایی که هست، واکسن از بیماری‌های شدید، بستری شدن در آی سی یو و مرگ و میر جلوگیری می‌کند.

با این حال می‌بینیم افرادی هستند که قبلا به کرونا مبتلا شدند و اکنون با درگیری شدید ریوی دارند در بیمارستان بستری می‌شوند. بنابراین در حال حاضر دنیا دارد به این چالش می‌رسد که به سمت تولید واکسن‌هایی رود که بر روی واریانت‌های جدید موثر باشند. زیرا کفایت‌هایی که در زمینه واکسن‌ها می‌گوییم مربوط به واریانت ووهان یا واریانت های اولیه ویروس است، نه برای واریانت‌های دلتا و …

فعالیت اصناف در شهرهای قرمز

در مناطق قرمز تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند.

هم اکنون ۹۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و از صبح یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ ستاد ملی کرونا برای شهرهای قرمز و نارنجی مصوبات اجرایی را ابلاغ کرد. بر این اساس تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند. در استان سیستان و بلوچستان نیز بدلیل وضعیت وخیم کرونا، بانک ها و ادارات دولتی تعطیل هستند مگر ادارات دولتی ضروری که آن ها باید با ۳۰ درصد ظرفیت فعال باشند.

مشاغل دیگر نیز مانند رستوران ها اجازه فعالیت در شهرهای قرمز را ندارند و تنها می توانند خدمات بیرون بر ارائه نمایند. مشاغل ضروری مانند داروخانه ها، نانوایی ها، مطب، سوپر مارکت و غیره می توانند با رعایت کامل پروتکل بهداشتی که پیشتر در قوانین رنگبندی ها اعلام شده بود، باز باشند.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا