تبلیغات بالا پایین آگهی ها
روابط اجتماعی در دوران سالمندی

روابط اجتماعی در دوران سالمندی

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۸۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۱ دقیقه

روابط اجتماعی در دوران سالمندی

تعریف روابط اجتماعی

تعاریف اولیه از حمایت اجتماعی ریشه در درک افراد از محبوبیت و مورد توجه و احترام بودنشان دارد. تعریف دیگر از حمایت اجتماعی مساعدت های عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی است که توسط دیگران تأمین می گردد. روابط اجتماعی در دو گروه مدیریت اجتماعی و سیاست اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرند. روابط اجتماعی موثر یکی از اصول مهم در جهان رو به پیشرفت امروز است. این روابط می تواند مفید و سازنده و یا مخرب و زیانبار باشد. به همین جهت روابط بین فردی در روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

روابط اجتماعی و سالمندی

افراد در دوران سالمندی با چالش روابط اجتماعی رو به رو هستند. یکی از دلایل بروز این مشکل در سالمندی ناتوانی جسمی و بیماری های جسمی مزمن است. سالمندان معمولاً توان خارج شدن از منزل را ندارند که این امر انزوای اجتماعی را برای آنها به همراه دارد. از دلایل دیگر که باعث ایجاد فاصله بین سالمندان و اجتماع می شود بازنشستگی است. افراد در محیط کاری مجبور به ایجاد ارتباط با افراد دیگر هستند که زمینه ای برای حضور در اجتماع است.

حضور سالمندان در اجتماع از بروز بیماری های روحی مانند افسردگی که یکی از شایع ترین بیماری ها در دوران سالمندی است جلوگیری می کند. همچنین حمایت های اجتماعی می توان در کاهش استرس و تقویت سلامت جسمانی افراد سالمند موثر باشد.

روابط اجتماعی در دوران سالمندی

برای بهبود روابط اجتماعی در این دوران، بهترین راه، ایجاد مشغولیت سبک برای سالمندان است. همان طور که گفته شد بازنشستگی می تواند علت فاصله گرفتن سالمندان با اجتماع باشد. انگیزه کسب درامد راهی برای جلوگیری از بی انگیزگی در سالمندان است.

ایجاد رفت و آمدهای دوستانه نیز در روابط اجتماعی تاثیر گذار است. علاوه بر این ارتباط دوستی به طور مستقیم در سلامت روحی و روانی سالمند نقش دارد. اکثر سالمندان با دوستان خود به نسبت خانواده خود تجربیات شیرین بیشتری دارند. تمایلات مشترک، احساس تعلق پذیری و فرصت برای اشتراک گذاشتن اسرار روابط دوستی را بین سالمندان مستحکم تر می کند.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا