تبلیغات بالا پایین آگهی ها
توصیه‌های متخصصان تغذیه برای رژیم غذایی سالم و ارزان

توصیه‌های متخصصان تغذیه برای رژیم غذایی سالم و ارزان

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۳۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

توصیه‌های متخصصان تغذیه برای رژیم‌غذایی سالم و ارزان

متخصصان تغذیه و دیابت، ۸ توصیه برای تهیه و مصرف رژیم غذایی سالم و ارزان را به اشتراک گذاشتند.

می‌دانستید یک لیتر سوپ خانگی نصف قیمت سوپ آماده شرکتی و کنسرو شده و همچنین دارای ۵ گرم کربوهیدرات کمتر در هر وعده است؟

رژیم غذایی سالم و ارزان

هزینه‌های زندگی سریع‌تر از قیمت یک قرص نان در حال افزایش است. از آنجایی که غذاهای کامل و مفید، کمیاب و گران‌تر می‌شوند، پیدا‌کردن غذاهای جایگزین و سرشار از مواد‌مفید اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

همینطور غذاهای آماده ارزان بهایی هم دارد. اغلب این نوع غذاها بسیار فرآوری و پردازش می‌شوند و با از دست دادن بسیاری از مواد مغذی و مفید، سلامتی شما باید بهای آن را بپردازد. غذاهای فرآوری شده معمولاً کربوهیدرات زیادی دارند و پر از موادی هستند که بعنوان مصرف کننده با آن‌ها آشنا نیستید.

کربوهیدرات و مضرات استفاده زیاد آن

کربوهیدرات ها از قند، یعنی گلوکز ساخته شده‌اند. خوردن بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند باعث مقاوت بدن به انسولین و ایجاد بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ شود.

تغذیه سالم و اقتصادی با مدیریت هزینه ها

با افزایش هزینه‌ها و کاهش توان‌خرید اقلام‌ضروری خوراکی و مفید سالمندان در رژیم غذایی خود، نکاتی را تهیه کردیم که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

پیتزای خانگی

پیتزای منجمد شرکتی می‌تواند راه‌حلی ارزان و سریع‌تر نسبت به پیتزاهای فست فودی ها باشد. اما یک پیتزای متوسط حداقل حدود ۴۰ گرم کربوهیدرات (حدود ۱۰ قاشق چایخوری شکر) دارد.

بهتر‌است در خانه از روکش‌های کم کربوهیدرات و خمیر‌نان نازک استفاده کنید. بر روی آن گوجه‌فرنگی، رب‌گوجه‌فرنگی، پنیر رنده شده و ژامبون‌گیاهی ورقه شده بریزید. در اینصورت پیتزایی با نزدیک ۵ گرم کربوهیدرات و بسیار ارزان‌تر از بیرون خواهید داشت.

سوپ‌خانگی

مصرف سوپ بخصوص در فصل‌زمستان بسیار لذیذ و لذت‌بخش می‌باشد. اما سوپ‌های آماده و کنسرو شده، اغلب مملو از کربوهیدرات، غلیظ‌کننده‌ها، قندهای افزوده و مواد‌شیمیایی دیگر هستند. یک وعده سوپ کنسرو شده حاوی ۲۰ گرم کربوهیدرات است که معادل ۵ قاشق چایخوری شکر است.

پیشنهاد می‌شود سوپ را خانگی درست کنید. سوپ‌ها دارای دستور‌پخت آسان و سریع هستند. از سبزیجات یخ‌زده مانند کلم‌بروکلی و گل‌کلم استفاده کنید. آنها را همراه با استخوان‌مرغ و نمک و فلفل کم و کمی خامه بپزید تا علاوه بر خواص منحصر به فردشان از سرو آن نیز لذت ببرید. یک لیتر سوپ‌خانگی کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده دارد.

استفاده از مواد‌غذایی جایگزین

گوشت می‌تواند بسیار گران باشد و بسیاری از خانواده‌ها ممکن است توان‌مالی خرید‌گوشت به مقدار زیاد و کافی را نداشته باشند. از اینرو با برش‌های کوچک گوشت و یا استفاده از مواد‌غذایی نظیر سویا، می‌توان غذاهای بسیار لذیذی طبخ و سرو کرد.

بطور مثال با تکه های کوچک گوشت می‌توان انواع خورشت‌ها را تهیه کرد و یا با استفاده از سویا می توان انواع ماکارونی، اسپاگتی و لازانیا تهیه کرد.

شکلات خوشمزه اما گران

یک تکه شکلات ۲۵۰ گرمی شرکتی گران و دارای مقدار بسیار زیادی کالری است. در‌حالی که می‌توان با کمی پودر کاکائو، آب داغ و هر نوع شیرین‌کننده‌ای، شیرینی‌های خوشمزه و ارزانی درست کنید. همچنین میزان کالری و کربوهیدرات را به حداقل برسانید تا دچار مشکلات مصرف مواد‌قندی مانند دیابت نشوید.

تخم‌مرغ

مصرف تخم‌مرغ برای تامین پروتئین مورد‌نیاز بدن بسیار پیشنهاد می‌شود. با مصرف تخم‌مرغ می‌توان غذاهای بسیار زیادی را تهیه کرد. سعی‌کنید از مصرف تخم‌مرغ در میان وعده‌ها بپرهیزید و آن را برای وعده‌های اصلی سرو کنید.

نتیجه‌گیری

فقط غذای واقعی میل کنید! مصرف مواد‌غذایی ارگانیک و خانگی سالم‌ترین و ارزان‌ترین راه برای رژیم غذایی سالم سالمندان و کلیه افراد خانه می‌باشد. بد‌نیست در مواقع گرسنگی بعنوان میان‌وعده از مواد‌غذایی سبک مانند آجیل خام به میزان کم، حمص ، توت‌خشک و ماست ساده، سبزیجات مفید مانند هویج را استفاده کنید.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا