تبلیغات بالا پایین آگهی ها
بازی های ذهنی برای تقویت ذهن سالمند

بازی های ذهنی برای تقویت ذهن سالمند

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۱۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۵ دقیقه

بازی های ذهنی برای تقویت ذهن سالمند

بازی های ذهنی برای افراد سالمند که سلامت روانی و حافظه را بهبود می بخشد

بازی های ذهنی برای افراد مسن نه تنها می تواند جالب و سرگرم کننده باشد، بلکه می تواند حافظه، مهارت های زندگی روزمره و سلامت کلی روانی را نیز بهبود بخشد.

تمرین ذهن برای فعال نگه داشتن آن به اندازه حفظ آمادگی جسمانی و قدرت در سنین بالاتر اهمیت دارد. در طول زندگی ما، مغز مسئول شاد نگه داشتن ماست و با افزایش سن، سلامت روان، بخش مهمی از زندگی مستقل است.

برای اطمینان از اینکه مغز تا آنجا که می تواند کار کند، ذهن باید هر روز به چالش کشیده شود. خوشبختانه، تمرین ذهن می تواند به لطف بازی ها، وظایف و فعالیت های سریع که می تواند در هر کجا و هر کسی از آنها لذت ببرد، سرگرم کننده و آسان باشد.

ما چند مورد از بهترین بازی های آزمایش شده و آموزشی مغز را پیدا کرده ایم که مخصوص سالمندان است و مطمئناً سرگرم کننده و موثر خواهند بود. آنها را امتحان کنید و ببینید نظر شما و دوستان قدیمی شما چیست!

  1. کارهای هنری و صنایع دستی برای فعال نگه داشتن ذهن

برای سالمندان، ساختن وسایل نه تنها یک روش عالی برای استفاده از تخیل است، بلکه می تواند به حفظ مهارت در دست ها و انگشتان کمک کند و در عین حال وسایل سفارشی برای خانه یا هدیه برای دوستان و خانواده خلق کند. هنرها و صنایع دستی نیز نباید پیچیده یا گران باشند. درست کردن قاب عکس های قدیمی با کولاژ کاغذی، سااخت دستبند و گردنبند یا بافندگی برای اعضای خانواده از جمله این فعالیت هاست.

  1. حل جدول کلمات و سودوکو

جدول یک چالش لذت بخش است که می تواند مغز را فعال کرده و به ذهن کار دهد. حتی اگر همه جدول حل نشود، فقط تلاش برای یافتن پاسخ، همکاری با افراد دیگر تلاش در جهت ایجاد تفاوت در سلامت مغز است.

  1. بینگو یا دبرنا

یکنوع سرگرم کننده و آسان است که می تواند در گروه های بزرگ یا کوچک انجام شود. این بازی یکی از رایج ترین فعالیت های افراد مسن است که در خانه های مراقبت یا در کنار خانواده خود زندگی می کنند و می تواند به راحتی در داخل یا خارج از خانه تکرار شود. بازی ای نه تنها سرگرم کننده و تحریک کننده، بلکه تعدادی از مزایای سلامتی را برای سالمندان دارد.

به عنوان مثال ، این بازی می تواند به تحریک سه حس کلیدی کمک کند: شنوایی (هنگامی که اعداد فراخوانی می شوند) ، لمس (جایگذاری اعداد یا استفاده از قلم ها برای ضربه زدن و نگه داشتن کارت) و بینایی. یکنوع بازی برای فعالیت اجتماعی عالی است که می تواند به کاهش تنهایی و افزایش احساس رفاه کمک کند.

  1. بازی های آنلاین سرگرم کننده و تعاملی

صدها بازی تقویت کننده مغز به صورت آنلاین موجود است که می تواند به تقویت حافظه و بهبود سلامت روان در سالمند کمک کند. حتی برای افراد کم فن و تکنیکی، بازی های آنلاین به آسانی یافت می شوند، دسترسی سریع و بازی سرگرم کننده است. حتی می توان آنها را در حالت چند نفره بازی کرد.

  1. معماهای منطقی برای کمک به تفکر خارج از چارچوب ذهنی

پازل منطقی یک فعالیت هیجان انگیز است که برای آزمایش توانایی فرد در استفاده از اطلاعات ارائه شده به وی و ارائه یک پاسخ منطقی طراحی شده است. معماهای منطقی به شما این امکان را می دهند که خارج از چارچوب فکر کنید، راه حل های جدیدی خلق کنید و همچنین می توانید به بازیابی خاطرات کمک کنید.

معماهای منطقی برای افراد مسن ایده آل هستند زیرا این معماها تفکر جانبی را فعال می کنند و می توانند به روشن شدن مسیرهای عصبی که احتمالاً از زمان سالمندی در خواب بوده اند، کمک کنند. شما می توانید کتاب های پازل منطقی را به صورت آنلاین یا در اکثر فروشگاه های کتاب معتبر بیابید، اما در زیر مثالی برای شروع کار آورده شده است:

در اینجا تصویری از اتوبوس است.

بازی های ذهنی برای تقویت ذهن سالمند

آیا می توانید بفهمید اتوبوس در چه مسیری حرکت می کند؟ نکته: اتوبوس در حال حرکت به چپ یا راست است. این یک سوال انحرافی نیست. اگر فکر می کنید پاسخ درستی دارید یا نمی توانید راه حلی برای آن بیابید، اینجا را کلیک کنید تا متوجه شوید این اتوبوس به چه سمتی حرکت می کند!

  1. حل پازل

برای بسیاری افراد، پازل ها ممکن است، اولین بازی آموزش مغز باشد که ما بازی می کنیم. با این حال، با افزایش سن، ممکن است فراموش کنیم که پازل ها چقدر در تحریک ذهن موثر هستند. مزیت دیگر معماها و پازل ها این است که با کاهش فشار خون و کاهش سرعت تنفس، می توانند به افراد مسن کمک کنند تا آرام شوند. برخی حتی پازل های چوبی را نوعی مدیتیشن می دانند که برای افراد مسن با ذهن مشغول ایده آل است.

  1. کارهایی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

در اینجا برخی از بازی هایی هستند که حافظه و تمرکز را هدف قرار می دهند و مهارت های ضروری برای افراد مسن را تقویت می کنند:

  • دو شی با تک تک حروف اسم خود نام ببرید که با آن حرف آغاز می شوند.حداکثر تا پنج شی را کار کنید، سعی کنید هر بار از موارد مختلف استفاده کنید.
  • ماه های سال را به ترتیب حروف الفبا بیان کنید.
  • هر کجا که هستید به اطراف خود نگاه کنید و در عرض دو دقیقه سعی کنید پنج چیز قرمز را که در جیب شما قرار می گیرد و پنج شی آبی را که بزرگتر از آن هستند، پیدا کنید.
  1. شطرنج مهارت برنامه ریزی را در افراد مسن تقویت می کند

شطرنج قرن هاست که وجود دارد، اما اغلب به عنوان یک بازی که می تواند سلامت مغز و سلامت روانی را افزایش دهد، نادیده گرفته می شود. شطرنج همه چیز در مورد استراتژی، برنامه ریزی از پیش و تفکر خارج از چارچوب است. به عبارت ساده ، شطرنج یک فعالیت عالی برای همه سنین است.

برخی از افراد ممکن است از شطرنج دوری کنند، زیرا فکر می کنند که برای بازی کردن باید یک نابغه باشند، اما اینطور نیست: شگفت انگیز است که بعد از تن ها چند ماه بازی، شطرنج حتی می تواند به افزایش ضریب هوشی شما کمک کند. همچنین می توانید به صورت آنلاین شطرنج بازی کنید. آخرین مزیت، که به ویژه برای افراد سالمندی که با تمرکز مشکل دارند، این است که می تواند به افزایش تمرکز کمک کند.

  1. تمرین شناسایی گیاهان

برای همه افراد مسن، بیرون رفتن و رفت و آمد یک فعالیت عالی و سرگرم کننده است، حتی اگر فقط در پارک نزدیک خانه باشد. هوای تازه می تواند مغز را تحریک کند، و افزودن یک فعالیت گیاه شناسی می تواند به مزایای روانی بیرون بودن کمک کند. سعی کنید نام گیاهان اطراف خود را پیدا کنید و در حافظه نگه دارید.

  1. کتاب های داستانی بخوانید و داستان را بازگو کنید

خواندن یک فعالیت همه جانبه است که علاوه بر تقویت مهارت های شناختی و افزایش واژگان از دست رفته، می تواند به کاهش احساس انزوا در سالمند کمک کند. یک مزیت اضافی دیگر برای افزایش مزایای مطالعه، این است که از سالمند بخواهید که داستان را به طور مختصر پس از اتمام کتاب بازگو کند. این امر نه تنها جنبه اجتماعی فعالیت را افزایش می دهد، بلکه از توسعه مهارت های حافظه نیز اطمینان حاصل می کند.

  1. ترکیب تمرینات جسمی و روانی را انجام دهید

برای سالمندانی که هنوز فعال هستند، رقص می تواند یک فعالیت سالم باشد، که به لطف یادگیری مراحل جدید و انجام کارهای معمول، مغز را نیز به چالش می کشد. رقص همچنین یک سرگرمی درمانی است که می تواند انزوای اجتماعی را کاهش داده، آرامش را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهد.

  1. هرگز برای یادگیری یک زبان جدید دیر نیست

مغز ما نیز مانند ما پیر می شود، اما با به چالش کشیدن آن می توان سلامت مغز را افزایش داده و تاثیرات پیری را کاهش دهد. یادگیری زبان جدید یکی از بهترین روش ها برای این کار است. علاوه بر کلاس های زبان در مراکز اجتماعی، کلاس های زبان نیز بصورت آنلاین وجود دارد و کتاب های صوتی نیز در دسترس هستند.

یادگیری یک زبان به بهترین وجه با دوستان انجام می شود. ممکن است برخی از مواجهه با چالش یادگیری یک زبان جدید ترس داشته باشند، اما حتی مهم نیست که فرد مسن قادر به یادگیری همه واژگان باشد یا نباشد، یادگیری فقط چند کلمه باعث افزایش سلامت ذهن و روان می شود.

نتیجه

فعال نگه داشتن ذهن در سنین بالاتر ضروری است. همانطور که اشاره کردیم، روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از بازی ها و برنامه های آنلاین، تا فعالیت های بدنی در فضای مختلف.

برای سالمندان، آموزش مغز باید تا آنجا که ممکن است انجام شود تا حداکثر کاربری از ذهن خود را به دست آورد، اما تأثیرات مثبت را می توان در یک دوره بسیار کوتاه مشاهده کرد. یک مطالعه اخیر نشان داد افراد مسنی که پنج تا شش هفته به طور مداوم برای انجام تمرینات مغزی مانند تمرینات حافظه و حل معماها صرف کرده اند، بهبود سلامت روانی خود را در زمینه های حافظه، استدلال و پردازش اطلاعات تجربه کرده اند. اثرات این تمرینات حداقل پنج سال به طول انجامید.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا