تبلیغات بالا پایین آگهی ها
آلودگی هوای کشور و تاثیرات منفی بر سالمندان و راهکارهای مفید

آلودگی هوای کشور و تاثیرات منفی بر سالمندان و راهکارهای مفید

آلودگی هوای کشور و تاثیرات منفی بر سالمندان و راهکارهای مفید

آلودگی هوای کشور و تاثیرات منفی بر سالمندان و راهکارهای مفید

به گزارش باموسپیدان کیفیت هوای اغلب مناطق غربی و مرکزی ایران روز جمعه ۱۹ فروردین به دلیل ورود یک توده گرد و غبار خارجی که به گفته کارشناسان از سمت عراق وارد کشور شده ناسالم و بعضا خطرناک توصیف شده است.

این شرایط آنگونه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده طی سه روز آینده با تشدید وزش باد و ادامه خیزش گرد و خاک پدیده غالب آب و هوایی در بیشتر مناطق ایران خواهد بود.

با توجه به گسترش احتمالی این توده غبارآلود به دیگر نقاط ایران از جمله استان‌های گلستان و خراسان شمالی، کارشناسان به گروه‌های سنی بالا، کودکان و بیماران تنفسی هشدار داده‌اند که دست کم طی دو روز آینده از حضور در فضای باز و قرار گرفتن در معرض هوای آزاد خودداری کنند.

آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران

این در حالیست که شرایط در تهران، کلانشهری که همیشه در معرض آلودگی مفرط هوا قرار دارد با توجه به بالا بودن غیر عادی شاخص‌های کیفیت هوا ناسالم و خطرناک توصیف شده است.

کیفیت هوای پایتخت، امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون با شاخص ۳۳۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص ۲۴ ساعته کیفیت هوای شهر تهران در ساعت هشت صبح روز یکشبنه ۲۱ فروردین ماه با عدد ۱۵۵ در شرایط ناسالم و شاخص برخط کیفیت هوا نیز با عدد ۱۲۶ در شرایط ناسالم برای گروه حساس قرار داشت و آلاینده شاخص در این ساعت PM۲.۵ بوده است.

همچنین شاخص ۲۴ ساعته آلاینده  PM۱۰ در این ساعت نیز با وجود کاهش محسوس نسبت به مدت مشابه در روز گذشته در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس (عدد ۱۳۰) می‌باشد.

تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سالمندان

طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه هاروارد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح پایین آلودگی هوا – حتی سطوح پایین تر از استانداردهای ملی – می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری جدی قلبی و تنفسی را در افراد سالمند افزایش دهد.

محققان داده های بیش از ۶۳ میلیون بیمار را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کردند و به دنبال ارتباط بین سه نوع مختلف آلاینده – ذرات ریز (PM2.5)، دی اکسید نیتروژن و ازن – و اثرات مضر برای سلامتی بودند. آنها دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح کم آلودگی با افزایش خطر ابتلا به ذات الریه، حمله قلبی، سکته مغزی و فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.

مهدیه دانش یزدی، محقق ارشد بهداشت محیط در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «مردم باید از کیفیت هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند آگاه باشند تا در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض آلودگی در دوره‌های زمانی طولانی اجتناب کنند».

تاثیرات آلودگی هوا

انتظار می رود حساسیت به اثرات نامطلوب آلودگی هوا بین افراد مختلف، در طول زمان متفاوت باشد. در حالی که برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا فقط تغییرات بالینی نامربوط را تجربه کنند. قرار گرفتن در معرض آلودگی ممکن است باعث تشدید جدی مشکلات سلامتی در بین افراد ضعیف شود.

کاهش عملکرد ریه به عنوان بخشی طبیعی از افزایش سن رخ می دهد و شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد افراد سالمند تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش اختلالات ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا هستند. علاوه بر این، بیماری های از قبل موجود ممکن است در فرد، تشدید شود. افراد سالمند به بدلیل توان بدنی کمتر و گاهاً داشتن بیماری باید بیشتر به نکات ایمنی خارج از منزل در مواجهه با آلودگی هوا توجه کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شرایط مزمن ریوی، قلب یا گردش خون ممکن است به دنبال قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی بدتر شود.

بهترین راه کارها برای محافظت در برابر آلودگی هوا

پیگیر اخبار و پیش بینی های آب و هوا و شاخص های آلودگی هوای شهر خود باشید. زمانی که سطح آلودگی هوا بالا بود از فعالیت های روزانه در فضای خارج از خانه خود بپرهیزید و در صورت لزوم برای خارج شدن از خانه حتماً از ماسک های استاندارد استفاده نمائید و همچنین سعی کنید زمان ماندن خارج از خانه خود را به حداقل برسانید.

همیشه از ورزش در نزدیکی مناطق پرتردد خودداری کنید. حتی زمانی که پیش‌بینی‌های کیفیت هوا سبز است، وسایل نقلیه در بزرگراه‌های شلوغ می‌توانند سطح آلودگی بالایی را در آن منطقه ایجاد کنند.

خوراکی های مفید در زمان آلودگی هوا

مصرف آب فراوان برای همه گروه های سنی در این زمان توصیه شده همچنین ضدعفونی گلو و بینی نیز اثر چندین برابری برای محافظت از بدن در مقابل استنشاق آلودگی می باشد.

شما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را با رژیم غذایی مناسب، برنامه سم زدایی و تمرینات تنفسی تقویت کنید.

یکی از مواد غذایی مفید برای سالمندان در مواجهه با آلودگی هوا مصرف کلم بروکلی در برنامه غذایی روزانه است. کلم بروکلی علاوه بر خاصیت ضد سرطانی یک خوراکی مفید در زمان آلودگی هوا است.

به منظور سم زدایی ریه ها از پونه کوهی، پوست پرتقال، اکالیپتوس و نعناع استفاده کنید و گریپ فروت، چغندر، هویج، سیب، کلم و آووکادو بخورید تا کبدی تمیز داشته باشید.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی، سیب،هندوانه، فلفل دلمه،کلم پیچ، جعفری، اسفناج، مرکبات و …  در مقابل واکنش های آلرژیک مفید هستند.

زنجبیل، بادیان، رازیانه و خردل داغ همگی می توانند به عنوان ضد احتقان طبیعی عمل کنند.

چای سبز، تولسی، زنجبیل و دارچین آداپتوژن‌های قدرتمندی هستند (مواد گیاهی که برای بهبود سلامت سیستم آدرنال استفاده می‌شوند) که بدن را قادر می‌سازد تا با عوامل استرس‌زا مانند آلودگی و سموم محیطی مقابله کند.

زردچوبه خام همچنین دارای خواص درمانی است که از شما در برابر برونشیت مزمن، خس‌خس سینه، سرفه‌های آلرژیک و سرماخوردگی محافظت می‌کند.

برای مشاهده تفاوت، چای ضدالتهابی بنوشید که از زنجبیل و زردچوبه خام تهیه شده است.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی هیستامین های طبیعی (داروهای آلرژی) می تواند به جلوگیری از واکنش های آلرژیک کمک کند.

غذاهای غنی از منیزیم مانند بادام، بادام هندی و سبوس گندم را امتحان کنید زیرا منیزیم یک برونش گشادکننده طبیعی است (عاملی که لوله های تنفسی داخل ریه ها را شل می کند).

اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین قادر به کاهش واکنش های آلرژیک و تسکین التهاب هستند.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا