تبلیغات بالا پایین آگهی ها
تاثیر صدای سفید بر سالمندان

تاثیر صدای سفید بر سالمندان

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۱۰۰%
بار تخصصی ۶۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

تاثیر صدای سفید بر سالمندان

صدای سفید چیست؟

صدای سفید ( white noise ) نوعی صدا است که ترکیبی از همه صداها با فرکانس های مختلف است و باعث پوشش فرکانس های دیگر می شود.

صدای سفید یکی از اقدامات فنی است که برای کاهش صدای محیط از آن استفاده می گردد. در این روش از صدای جریان هوا استفاده می گردد که اصطلاحاً به آن صدای سفید می گویند. صدای ملایم و یکنواخت جریان هوا توسط دستگاه های تهویه در محیط کار، صدای محیط کار را تا حدودی تحت شعاع قرار داده و اثر آن را بر فرد کاهش می دهد.

خواص درمانی صدای سفید

از صدای سفید به عنوان یک روش درمانی برای بیماران تینیتوس (این بیماران حتی در هنگام خواب از صدای وزوز دائمی گوشی رنج می برند) استفاده می شود. همچنین ایجاد خواب راحت در نوزادان، سالمندان و افرادی که دچار اختلال خواب هستند، استفاده می شود.

نویز سفید به فرد کمک می کند تا خواب آرام داشته باشد و از استرس دور شود. برخی بر این باورند که صدایی سفید شبیه به صدای برفک تلویزیون، بارش نم نم باران و یا برخورد امواج بر صخره است. اما تعریف علمی صدای سفید چیزی دیگر است. در واقع همه فرکانس های موجود در صدای سفید باعث می شود صداهای دیگر پوشش داده شود.

تاثیر صدای سفید برای سالمندان

تاثیر این روش درمانی در سالمندانی که درگیر مشکلات قلبی هستند نقش بسزایی دارد. این قشر از جامعه ممکن است درگیر بیماری های مختلف باشند. به همین جهت باید داروهای زیاد مصرف کنند.  از طرفی مصرف داروی زیاد، عوارض جانبی را به دنبال دارد. درمان از طریق صدای سفید عوارضی ندارد، البته این به منظور عدم استفاده از دارو نیست، اما می شود به عنوان یک روش درمانی از آن استفاده کرد.

این روش در کنترل علائم حیاتی و کاهش استرس در بیماران قلبی بخش مراقبت های ویژه، تاثیر زیادی داشته است. طیف صدای حاصل از نویز سفید در فرد سالمند آرامش به وجود می آرود و فعالیت سیستم سمپاتیک در بدن سالمندان را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده است در این روش تغییر سطح تحریک پذیری شنوایی به بیشترین حد می رسد. این موضوع به این معناست که با وجود صداهای مختلف در محیط اطراف، تحریک کورتکس مغز به حداقل می رسد.

با توجه به تاثیرات مثبت این روش بر کاهش استرس و اضطراب در سالمندان پیشنهاد می شود، پرستاران عزیز از این روش برای درمان سالمندان استفاده کنند.

باموسپیدان

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا