تبلیغات بالا پایین آگهی ها
تغذیه مناسب افراد دیابتی

تغذیه مناسب افراد دیابتی

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۸۰%
بار تخصصی ۲۰%
اهمیت برای سالمند ۱۰۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

تغذیه مناسب افراد دیابتی

تغذیه مناسب افراد دیابتی

 

بیماری دیابت، در اثر بالا رفتن سطح گلوکز خون در بدن افراد به وجود می آید. انسولین ماده شیمیایی پروتئینی است و توسط سلول های (بتا) که در لوزالمعده قرار گرفته اند، وظیفه کنترل قند خون در بدن را دارد. حال اگر به نحوی سلول بتا لوزالمعده نتواند انسولین کافی را ترشح کند، قند در خون باقی مانده و در سلول منتقل نمی شود. بنابراین بیماران دیابت باید طبق دستور غذایی خاص عمل کنند.

این بیماری در افراد میانسال و سالمند شایع تر است و باید موارد پیشگیری و درمان بسرعت انجام گردد تا از پیشرفت این بیماری و آسیب های آن جلوگیری نمود. در بیشتر مواقع می توان بیماری قند خون را با استفاده از رژیم غذایی کنترل کرد. استفاده از داروهای این بیماری در مرحله آخر و با تشخیص پزشک معالج می باشد.

دارو های دیابت

قرص های مختلفی برای کنترل بیماری دیابت وجود دارد که معمول ترین آن ها “کلرپروپامید” یا “گلی بن کلامید یا همان دائونیل” ، “متفورمین” ، “آکاربوز” و “روزی گلی تازن” می باشد. مصرف قرص های خوراکی سبب کاهش غلظت قند خون می گردند و باعث کمک به بدن برای آزاد شدن بیشتر انسولین در خون، تسهیل ورود قندخون به سلول و کاهش میزان تولید قند در کبد می گردند.

تغذیه مناسب

غذاهای مناسب برای دیابتی ها، با توجه به میزان قند خونی که دارند در وعده های مختلف غذایی تنظیم می شود. تغذیه دیابتی ها باید به گونه ای باشد که سطح قند خون بیماران را کاهش دهد. برخی از افراد تصور می کنند که نخوردن قند و مواد غذایی شیرین برای کنترل دیابت کافی است. اما این تصور اشتباه است. در این مقاله قصد داریم نمونه ای از رژیم غذایی دیابتی ها را بیان کنیم. بهتر است افراد مبتلا به دیابت، وعده های غذایی خود را بیشتر کنند و مقدار مصرف مواد غذایی را کم کنند.

شام مناسب برای دیابتی ها شامل مواد پروتئینی مانند پنیر یا شیر است. خوردن برنج سفید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. سس گوجه، کیک، شیر و قهوه مخلوط برای افراد دیابتی مناسب نیست.

تغذیه مناسب برای افراد دیابتی شامل جو، ماهی، دانه کتان، روغن زیتون، کلم بروکلی، گردو، میوه های قرمز و بنفش، گوشت گاو و مرغ است.

جو: بهتر است جو را جایگزین برنج سفید کرد تا میزان قند خون بعد از صرف غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت ها ثابت بماند.

هویج: هویج، یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

گردو: حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و قند موجود در آن به آهستگی جذب می شود.

آمار بیماران قند خون

اطلاعات آماری نشان می دهد، از هر ۲۰ ایرانی یک نفر مبتلا به قند خون است. به گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، ۴۸ درصد از مردم مناطق خاورمیانه از جمله ایران دچار بیمار قند خون بدون تشخیص هستند و سن دیابت در ایران به ۱۰ سال رسیده است.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا