تبلیغات بالا پایین آگهی ها
برنامه غذایی ورزشکاران

برنامه غذایی ورزشکاران

نمودار این مقاله

محبوبیت مقاله ۶۰%
بار تخصصی ۴۰%
اهمیت برای سالمند ۵۰%

زمان تقریبی مطالعه این مقاله ۲ دقیقه

برنامه غذایی ورزشکاران

اهمیت برنامه غذایی در ورزشکاران

تغذیه برای ورزشکارانی که روزانه بیشتر از ۹۰ دقیقه تمرین سخت می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. یک برنامه غذایی سالم، برنامه ای است تمام گروه های غذایی در آن قرار گرفته باشد. برنامه غذایی افراد ورزشکار با افراد عادی متفاوت است. بدن افراد ورزشکار به دلیل سوخت و ساز بالا نیاز بیشتری به دریافت انرژی دارد. برنامه غذایی مناسب، به بهبود عملکرد بدن ورزشکاران کمک زیادی می نماید.

برنامه غذایی ورزشکاران

برای پیروی از برنامه غذایی سالم، ورزشکاران باید ۴ دستورالعمل را رعایت کنند:

  • بارگیری کربوهیدرات: کربوهیدرات ها برای بدن ورزشکار نقش کالری اصلی را دارند که سوخت و ساز بدن را تامین می کنند. بدن، کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل می کند و آنها را به عنوان گلیکوژن در ماهیچه های ورزشکار ذخیره می کند. وقتی ورزش می کنید، بدن شما گلیکوژن را به انرژی تبدیل می کند.
  • استفاده از پروتئین: پروتئین نقشی در سوخت و ساز بدن ندارد. نقش پروتئین در بدن عضله سازی و حفاظت از عضلات است. مصرف بیش از حد پروتئین ممکن است به کلیه ها اسیب بزند. بهتر است بجایی استفاده از مکمل های پروتئین، مواد غذایی پروتئینی با کیفیت بالا مانند گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و شیر مصرف کنید.
  • مصرف چربی: بدن ورزشکاران علاوه بر کوبوهیدرات به چربی غیر اشباع، که در مواد غذایی مانند آجیل، آووکادو، زیتون، روغن های گیاهی و ماهی های چرب (ماهی قزل آلا و تن ماهی) موجود است، نیاز دارد.
  • نوشیدن مایعات: ورزش های سنگین به ویژه در آب و هوای گرم، باعث از بین رفتن آب بدن می شود و این موضوع خطرناک و ممکن است زندگی ورزشکار را تهدید کند. بهتر است قبل و بعد از تمرین مایعات زیادی میل کنید. زیرا این موضوع باعث عملکرد بهتر بدن شما می شود.

 دو نکته برای رژیم غذایی مناسب تر

برای داشتن اندامی مناسب و سالم بهتر است روزانه چهار تا شش وعده غذایی به صورت متعادل میل کنید. مصرف نوشابه موجب افزایش قند خون می شود و بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

لطفا نظر خود را بنویسید

جستجو

Generic filters

دسته بندی ها

تبلیغات

آگهی های ویژه

تماس با مسئول آگهی

  • تیک را بزنید تا از ارسال پیغام های بیهوده جلوگیری شود!
بالا